dimecres, 18 de gener de 2017

A l’atenció de l’oficina Síndic Greuges Visita a Mollet del Vallès 17.01.2017




A l’atenció de l’oficina Síndic de Greuges
Visita a Mollet del Vallès
17.01.2017

Bon dia,

Som la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Baix Vallès, que esta composada per diferents organitzacions polítiques, sindicals i socials de Mollet del Vallès però també de municipis del Baix Vallès.
Us adrecem aquest escrit en el qual us volem traslladar les nostres queixes, inquietuds i el treball que com a Plataforma estem realitzant, en referència a la sanitat pública que afecta a Mollet i Baix Vallès, i que continuació uns citem:
1.     Volem denunciar la situació que afecta a l’Hospital de Mollet del Vallès així com l’Atenció primària.
En primer lloc volem denunciar la situació de les urgències hospitalàries i de l’atenció primària, que estan totalment col·lapsades. En concret volem fer esment especial a l’epidèmia de la grip, on cada any hi ha un increment, o punta de persones malaltes i davant aquest fet l’administració ni l’hospital incrementen recursos per atendre adequadament.
Els indicis que tenim és que de forma permanent aquests serveis ja estan desbordats per manca de recursos però en una situació excepcional s’agreuja afectant greument a les persones que han de ser ateses en aquests serveis.
L’Hospital de Mollet, ha dit que com resposta a l’epidèmia de la grip que obriria 13 llits a l’hospital, i 20 al Sociosanitari, centres que gestiona la Fundació Sanitaria Mollet, hores d’ara no sabem si això ha estat així. Les persones malaltes tenen en moltes ocasions fins a 6 hores d’espera per ser ateses al servei d’urgències, què després d’un primer clivatge, no se l’informa ni es pregunta en quin estat es troben.
L’Hospital de Mollet té una població de referència de 168.000 habitants, i tenim indicis que amb el personal que tenen no és suficient per poder atendre a tota aquesta població com caldria, tot i que en els darrers anys han contractat alguns professionals, les llistes d’espera per algunes proves diagnostiques així com per algunes especialitats és llarga. Cal dir que Catsalut ha reduït de 14 a 3 les operacions garantides a 6 mesos, la qual cosa ha fet que s’allargin altres operacions i proves més temps. Cal dir també que aquestes llistes d’espera al nostra entendre, i per les queixes que ens arriben, a vegades estan “dormides” en el sentit que entre que la persona es derivada per l’atenció primària,  fins que reben la citació de visita pot variar entre 15 dies a 2 mesos, i fins que no entren en el sistema no formen part de les llistes d’espera.
Amb l’Hospital de Mollet es mantenen reunions periòdiques a través del Consell de Participació de la Fundació Sanitària de Mollet, on participen els diferents municipis del Baix Vallès que tenen com a referència l’Hospital de Mollet, i associacions com Càritas, Banc del Temps, Associació fibromialgia i fatiga crònica, Creu Roja i la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Baix Vallès.

En segon lloc volem denunciar la situació de l’Atenció primària, la manca de suficients recursos humans i la no substitució del personal com a practica habitual, en una situació com l’epidèmia de la grip està fent que la programació amb medicina de família o pediatria es situï al voltant de 20 dies.
Volem denunciar la manca de pediatres a Mollet, i Baix Vallès que estan essent substituïts per a metges/esses de família, fets que creiem com a molt greus i que fan que les criatures no siguin ateses com caldria.
A l’Atenció primària, s’està donant un fet, que creiem que són indicis, ja que costa molt provar, és que s’ha començat a treure medicació a persones que feia anys que la prenien al·ludint que no les necessita, aquest fet no és puntual, i com a referències tenim que algunes persones que treballen a oficines de farmàcia han constatat que passa últimament molt sovint, a demés de les queixes que ens han fet arribar algunes persones usuàries.
Les derivacions de l’Atenció Primària cap algunes especialitats també cal dir que són especialment lentes, i que alguns professionals de primària els costa derivar a les persones malaltes a aquests especialistes, entendem que també són indicis pel fet de les queixes que ens arriben.
Com a Plataforma hem tingut reunions amb la direcció de l’Atenció primària responsable del Vallès Oriental.
2.     La Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Baix Vallès ha treballat per tal de millorar la Sanitat pública, i dins de les seves actuacions amb la col·laboració i recolzament dels municipis del baix vallès fent propostes mocions per a temes com:
a.     Aparcament gratuït a la zona de l’Hospital de Mollet
b.     Qué no passi més
c.      Rehabilitació per a les llistes d’espera que són una autèntica vergonya
d.     Sobre la ubicació del serveis de rehabilitació que actualment es realitzen a través de Fisiogestión, per al contracte que tenen.
e.     La participació com a Plataforma en el patronat de la Fundació Sanitària Mollet.
f.       Obertura dels CAP’s les 24h en algunes poblacions que faria possible la descongestió de les urgències de l’Hospital.

3.     En aquests moments estem preparant juntament amb l’Ajuntament de Mollet, una jornada sobre la situació de la Sanitat Pública al Baix Vallès que es dura a terme durant el primer trimestre del 2017.

4.     S’ham mantigut reunions amb Catsalut, ICS i Hospital de Mollet, per traslladar inquietuds i queixes de la situació de la sanitat pública del Baix Vallès.



Volem manifestar que gràcies als i les professionals de la sanitat que amb la seva vocació dedicació i treball fan possible, en part pal·liar les retallades, i que actualment la situació no s’agreugi més encara.
Com a Plataforma seguirem lluitant  per una sanitat pública 100% pública i de qualitat.